ותודה שאת טסה אל על

לפני יומיים, על מטוס אל על, לפני ההמראה בשדה התעופה על-שם קנדי בניו יורק, גבר חרדי, אפור-זקן, ניגש אל דיילת צעירה, וביקש ממנה להחליף את מקום מושבו. היא הציעה לו מושב פנוי תחליפי, והוא אמר שהוא לא יכול לשבת בו, משום שיהיה עליו לשבת ליד אשה. האשה שליד המושב, ששמעה את השיחה, נבוכה, הרגישה שהיא, מעצם קיומה, מעכבת את המראת המטוס. הדיילת, במאור פנים, מצאה פיתרון יצירתי, שכרוך היה בהזזת חמישה נוסעים ממקומותיהם, כדי ליצור מקום פנוי שמשני צדדיו יושבים גברים. איש לא התנגד, וכולם פינו באדיבות את מקומותיהם כשהתבקשו לעשות זאת על-ידי הדיילת. הדיילת, חשוב לציין, עשתה זאת בנימוס מירבי, ולא הכריחה איש להתנדב לוותר על מקום מושבו.
 
מה קורה פה? מדוע איש לא חושב על תחושת ההשפלה שאותה אשה צעירה חוותה כשהגבר החרדי אמר בקול רם שהוא לא מוכן לשבת לידה ושגרמה לכל הנוסעים להפנות את ראשם ולהביט דווקא באשה? מדוע הדיילת והנוסעים האחרים מוכנים לסבול שנאת נשים כל כך בוטה? האם שנאת נשים זו לגיטימית רק משום שהיא באה בכסות של אמונה דתית? ומה על רווחת-הנסיעה של הנוסעות, על זכותן שלא להיתפס על-ידי אחרים כמיטרד? הן הרי שילמו עבור כרטיס טיסה ובחרו מושב, והן לקוחות של אל על לא פחות מאותו גבר שסירב לשבת ליד נשים.

 

וחמור מכך, האם מישהו שאינו מוכן לשבת ליד גבר רק משום מוצאו האתני היה מקבל את מבוקשו כל כך מהר? מדוע איננו סובלניים עוד כלפני גזענות המנומקת באמונה דתית, אבל אנחנו עדיין מראים סובלנות כלפי מיזוגניות (שנאת נשים), כל עוד המיזוגן חובש כיפה?
 
בכל העולם דתות רבות השתנו והתאימו את עצמן לחיים בעולם דמוקרטי: שנאת יהודים, שנאת שחורים, ועוד כהנה וכהנה מיני שנאות אחרות אינן לגיטימיות עוד, גם כאשר השונא מנמק זאת באמונה דתית כנה ואותנטית. היחסיות התרבותית אינה תירוץ במקרים אלה לגזענות. מדוע הדת (וכאן אני מתכוון ליהדות, לנצרות ולאיסלאם גם יחד) הינה עדיין סיבה מספקת לנידוי נשים, לנישולן, לדיכויין, להטלת מום בגופן, לסחר בהן, ולרציחתן?

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שבת-גוי  On 5 באוקטובר 2004 at 11:25 pm

    איך הגעת למסקנה שיש כאן שנאת נשים?

  • ליאור  On 5 באוקטובר 2004 at 11:31 pm

    גם נזירים בודהיסטים בתאילנד יבקשו לא לשבת ע"י אישה, האם גם זה יחשב בעיניך כשינאת נשים? האם גם הבודהיסט שחונך לאהוב את היקום הוא שונא נשים בעיניך?

    האם אישה חרדית שתסרב לשבת ע"י גבר תחשב בעינייך כשונאת גברים?

    האם אישה שתסרב להתקלח במקלחות משותפות לגברים ונשים במכון כושר בגרמניה תחשב בעיניך שונאת גברים?

    הייתי מתקומם אם היו מבקשים מהאישה הנ"ל לשנות את מקומה, זה בעיני מוגזם. אבל זכותו של אדם לחיות באמונתו גם אם היא ניראית לי מטופשת ואינפנטילית, שלא נאמר קצת סוטה. אבל זאת עדיין אמונתו.

  • ערדי  On 6 באוקטובר 2004 at 12:34 am

    השקפת העולם שלך נראית לקוחה מפעולה של "נוער מרצ" באייטיז.
    לא מדובר פה ביוזמת חקיקה או משהו, כולה בקשה של אדם שאמונתו שונה משלך. אם הדיילת היתה מנומסת והנוסעים קבלו את הענין ברוח טובה, איפה כאן הבעיה?

  • דנה  On 6 באוקטובר 2004 at 1:13 am

    וכי למה אדון רבי לא יעבור מקום, הרי לו לא נוח?!

  • ליאור  On 6 באוקטובר 2004 at 1:19 am

    הבחור החרדי אכן הוא שעבר מקום ולא אותה בחורה שנישארה לשבת במקומה, אם היו מזיזים את הבחורה אז זה בהחלט לא היה ראוי.

  • חטא שין  On 6 באוקטובר 2004 at 2:07 am

    ואם איזה אדון גלוח ראש בטיסה של לופטהאנזה יבקש לא לשבת על-יד יהודי. איך הייתם מרגישים אם אתם הייתם יושבים שם?
    הפוסט הרי עוסק בתחושתה של האשה, שנקלעה לסיטואציה לא נעימה בגלל רצונות שתלטניים ופרטיים של אדם אחר.
    ואם היה כל כך חשוב לו לא להסתכל על נשים, הוא היה יכול לבקש מהדיילת כיסוי עיניים.

  • ליאור  On 6 באוקטובר 2004 at 3:17 am

    ואם איזה אדון גלוח ראש בגלימה כתומה שמאמין בחיי נזירות ובודהא היה מבקש לא לשבת ע"י אישה?

    הנאצים שונאים יהודים אבל האם החרדים שונאים נשים? גם אישה חרדית תעדיף לא לשבת ע"י גבר זר. לשיטתך כל הנשים החרדיות שונאות גברים וכל הגברים החרדים שונאים נשים, אז איך הם מתחתנים ולמה הם לא שולחים אחד את השניה למישרפות?!

    אני מאמין שרוב המגיבים כאן חילונים וקשה להם להבין אדם כזה, בשבילי הבקשה לא לשבת ע"י אישה אפילו גובלת בסטייה. מאידך, הייתי רוצה לחיות בחברה בה מכבדים את אמונתו של האחר כל עוד היא אינה כוללת פגיעה בסובבים. גם אם לפעמים מי שמציג אמונה מסויימת ניראה לנו קצת "קוקו".

    אני לא חושב שאם אישה חרדית הייתה מסרבת לשבת ע"י במטוס הייתי ניפגע, ממש כמו שלא הייתי ניפגע אם איש דת הינדי היה מסרב ללחוץ את ידי.

  • נעמה  On 6 באוקטובר 2004 at 10:19 am

    בטיסת אל-על מלונדון לפני כשנה וחצי.
    ואכן היה משפיל ומרגיז.

    ומחשבה נוספת: האם היינו מקבלים הפרדה בבתי-כנסת בכזאת שלווה, "בשם הדת" (למרות שהמחקרים ההיסטוריים מראים שהיא בפירוש לא תמיד היתה קיימת), אם היו שולחים אתיופים אל מאחורי הפרגוד? האם היינו חושבים שהמדינה צריכה להמשיך לממן בתי תפילה כאלו? האם אנשים מאמינים "נאורים" היו ממשיכים להתפלל בבתי תפילה כאלו?
    יש שינויים בתוך הקהילה הדתית (האורתודוקסית) פנימה בנושא הזה, אבל לא מספיק, כי רק מבפנים יכול באמת לבוא שינוי.

  • ד'  On 6 באוקטובר 2004 at 2:11 pm

    ברמת ההתארגנות של חברת התעופה. בשלב הכירטוס קשה כל כך לראות שמדובר בנוסע חרדי ולהשתדל לא להושיב אותו ליד אשה? זה לא נראה לי כל כך מסובך, וחוסך את חוסר הנעימות שתוארה. זה גם הרבה הרבה יותר קל מלנסות לשנות אמונות, מנהגים ותפיסות.

    למען האמת, אפשר היה לצפות שדוקא באל על יתארגנו על זה.

  • חטא שין  On 6 באוקטובר 2004 at 3:06 pm

    אני מכיר מספיק אנשים שלא ממש נהנים לשבת ליד חרדים, בין אם בגלל ההטרדות ("קצת יידישקייט, מה יש") ההתרוצצויות, התפילות, הבלאגן, או הזיעה הספוגה בבגדים הכבדים. אז הם משתדלים לטוס בשבת.
    מעולם לא נתקלתי באדם המבקש לעבור מקום כי "הוא לא רוצה לשבת ליד חרדי".
    האם קשה לדמיין איך ירגיש אותו חרדי למשמע בקשה כזאת?

    לגבי הבודהיסטים – אני דווקא נתקלתי בקבוצות של נזירים טיבטים, חומי גלימות דווקא, שלא מצאו כל בעיה בלטוס ולשבת ולצחוק יחד, גברים ונשים.
    מעולם לא ראיתי נזיר בודהיסטי המעורר כל-כך הרבה בעיות ודורש בתקיפות "שיתחשבו בו". (וזה שלא נתקלתי בתופעה כזאת לא אומר כמובן שהיא אינה קיימת).

    ולהלן איזה משהו שקיבלתי בדואל לפני כמה חודשים:
    טיסה ללונדון

    אישה לבנה בגיל 50 ישבה ליד גבר שחור והמצב הזה כנראה הפריע לה וקראה לדיילת.
    "גבירתי מה הבעיה "? שאלה הדיילת.
    את כנראה לא רואה, ענתה האישה, את הושבת אותי ליד גבר שחור
    ואני לא מסכימה לשבת ליד אנשים כאלה. תני לי מקום אחר!

    "תירגעי" אמרה הדיילת כמעט כל המושבים בטיסה תפוסים אבל אלך לבדוק אם ניתן למצוא מושב פנוי.
    לאחר מספר דקות חזרה הדיילת.
    גבירתי, כמו שחשבתי, אין מקומות פנויים במח' תיירים. דברתי עם הקפטן
    והוא אמר שגם במח' העסקים אין מקומות פנויים
    המקום היחיד שנשאר הוא במח' ראשונה.
    לפני שהגב' הצליחה לומר מילה המשיכה הדיילת
    בחב' שלנו, לא רגיל שמישהו יעבור ממח' תירים למח' ראשונה, בכל אופן,
    בגלל המצב שנוצר, הקפטן מרגיש שזה ממש סקנדל להושיב מישהו על יד אדם כל כך מגעיל..והיא פנתה לגבר השחור ואמרה:
    לכן, אדוני, אבקשך לקחת את חפציך ותעבור בבקשה למחלקה הראשונה.
    ברגע זה כל הנוסעים שהיו בשוק נעמדו על הרגלים ומחאו כפיים.
    זה סיפור אמיתי.

    אם גם אתם נגד אפליה שילחו מסר זה לחברים שלכם

  • שלומית הברון  On 6 באוקטובר 2004 at 3:45 pm

    .

  • ליאור  On 6 באוקטובר 2004 at 4:51 pm

    משום מה כל מי שמנסה להצדיק את המאמר מניח שהחרדים לא יושבים ע"י נשים בגלל שינאת האחר. איש לא ניסה לענות כאן על אף אחת מהשאלות שהפנו האחרים, במקום זאת רק ממחזרים טיעונים ומצמידים לחרדים האשמות של שינאת האחר.

    אני רואה בפאנטיות החילונית המופיעה כאן תופעה פסולה ממש כמו הפנאטיות החרדית, ברור לי שלשתיהן אותם שורשים בתרבות היהודית. אתם שמבקרים את החרדי בלי לנסות להבין או לקבל את אמונתו גרועים בדיוק כמוהו. אתם דומים לו הרבה יותר ממני שמנסה לקבל אמונת אחרים גם אם היא ניראית לי מטופשת. כמו החרדים גם אתם מגלים חוסר יכולת לנהל דיון בנושא שקשור לאמונתכם.

    קשה לי להבין אנשים כמוכם שמתלוננים על גיזענות אבל מספרים לנו שמכריהם אינם מרגישים נוח לשבת ע"י חרדים בטיסה בגלל ה"זיעה שלהם" או סטראוטיפים אחרים.

    על השאלה אם אותו חרדי פועל בגלל שינאת האחר לא עניתם אבל בהחלט הצלחתם להבהיר לנו מה מניע את חלקכם.

  • חטא שין  On 6 באוקטובר 2004 at 6:12 pm

    למה קשה לך לקבל את אמונתו של כותב המאמר, אבל קל לך לקבל ולהצדיק את אמונתו של החרד?

    הזיעה של החרדים אינה גזענות – זוהי תוצאה ישירה של לבישת בגדים המתאימים לחורף צפון אירופאי בתנאים מדבריים. וזו היתה הסיבה האחרונה שמניתי, לא בהכרח החשובה בהם. אבל הסיבות אותן ציינתי לא רלבנטיות כאן – מה שחשוב הוא עצם העניין, שמספיק אנשים מעדיפים לטוס בטיסות בהן הם יודעים שאין כמעט סיכוי להתקל בחוויות כמו זו שהביא כאן צבי טריגר, ובכל זאת הם לא יעזו לחשוב אפילו על לבקש להחליף מקום אם במקרה הושיבו אותם ליד חרדי.

    ענין "שנאת האחר" שאליו אתה נתפס גם הוא לא ממש רלבנטי פה. אמונתו הדתית של החרדי היא ענינו הפרטי, עד לשלב בו הוא פוגע באחרים, או באחרות. כפי שציינתי, במקום לגרום לאי-נעימות מיותרת , הוא היה יכול, אם זה באמת היה חשוב לו, לעצום עיניים.
    אבל נראה לי שאם תבדוק באמת מה יחסם של החרדים לחילונים בכלל ולנשים חילוניות בפרט (ושלא לדבר על היחס ל"גויים"), תוכל ללמוד מעט על שנאת אחרים ועל גזענות.

    ואני מבין שאתה מאוד רוצה תשובות לשאלות שהעלית – כמו למשל מכון הכושר הגרמני עם המקלחות המשותפות. ובכן, ליאור, התשובה הנכונה היא, שאם אישה לא מעוניינת להתקלח במקלחות משותפות במועדון כושר , אז או שהיא תתקלח בבית, או שהיא תבחר מועדון כושר אחר עם מקלחות נפרדות. היא בטח שלא תבקש/תדרוש מהמדריך להוציא את כל הגברים החוצה בזמן שהיא מתקלחת.

  • ערדי  On 6 באוקטובר 2004 at 7:05 pm

    אולי פשוט תסתכל על המצב כמות שהוא: האדם הדתי המדובר לא בקש לעבור מתוך שנאת האשה אלא מכיון שלפי אמונתו הוא עצמו חוטא באי צניעות במצב זה. לנוסעים האחרים לא היה אכפת לאפשר לו לעבור, הדילת ניהלה את כל הענין, אני מבין, בטאקט ואיש לא נפגע. אז מה מפריע לך בעצם? הפרינציפ? אולי כשתתבגר מעט תגלה שהרבה יותר נעים וקל לחיות תוך התחשבות באחרים, גם כשהם נראים לך מגוחכים, מאשר לחוות את החיים כשיעור חברה אינסופי. כל התרגילים של להחליף אשה בערבי, דתי בנאצי, ומטוס בצוללת יאים לפעולה בתנועת נוער, או אולי לשיעור של נעמה כרמי באוניברסיטה, אבל אין להם כל קשר לחיים האמיתיים כלל.

    (ועצה קטנה – לא נראה לי שלקרוא לליאור רובוטריק, אובר חוכם או כל כינוי אחר יעזור לך לשכנע אותו)

  • ליאור  On 6 באוקטובר 2004 at 7:16 pm

    "הזיעה של החרדים אינה גזענות – זוהי תוצאה ישירה של לבישת בגדים המתאימים לחורף צפון אירופאי בתנאים מדבריים."

    כניראה שאתה לא מסתובב בעולם, אנשי עסקים נוהגים ללבוש חליפות אירופאיות גם במדינות בעלות אקלים חם ולח בהרבה משל ישראל כמו הונג קונג, סינגפור ותאילנד.

    אגב, נזירים בודהיסטים תאילנדים אינם רשאים לגעת באישה, למעשה חל איסור אפילו שנשים יגעו בשולי החלוק שלהם. אני לא מציע לאישה לנסות לשבת על יד אחד מהם כשהיא מוקפת תאילנדים, הרי גם הבודהיסטים הם שונאים נשים וגיזענים.

    עדיין לא הבנתי לגבי "ההטרדות, ההתרוצצויות, התפילות, הבלאגן," אבל אני בטוח שכל אנטישמי היה מזדהה איתך ועם ההכללות שלך. לי למשל אין התנגדות לשבת במחלקה ראשונה ע"י לב לבייב או מיליארדר חרדי אחר, אני בספק אם אדם כזה היה מטריד אותי או מתרוצץ בשעת הטיסה. כמו כל גזען אתה פונה מיד להכללות נמוכות.

    השאלה ששאלתי ושאלו אחרים היא אותה שאלה ממנה אתה מתחמק, מדוע לכל הרוחות אי רצון לשבת ע"י אישה מעיד על שינאת נשים? איך רצון כזה משתייך לנאציזם, שינאת שחורים או כל גיזענות שבחרתם להכניס לדיון.

    "אבל נראה לי שאם תבדוק באמת מה יחסם של החרדים לחילונים בכלל ולנשים חילוניות בפרט (ושלא לדבר על היחס ל"גויים"), תוכל ללמוד מעט על שנאת אחרים ועל גזענות."

    אני לא מנסה להצדיק חרדים, חלקם (אלו ששונאים אחרים) פסולים בעיניי בדיוק כמוך. במהות אני לא רואה שוני רב בבינך לבינם.

  • חטא שין  On 6 באוקטובר 2004 at 7:33 pm

    אולי פשוט תסתכל על המצב כמות שהוא: האדם הדתי ביקש לעבור מסיבה כלשהי, וסירב להצעת הדיילת לשבת ליד אישה. באשמתו, או שלא באשמתו, החל סיבוב של הקמה והושבה של 5 נוסעים שונים, הכל באדיבות ובמאור פנים. היחידה שחשה נבוכה (מלבד מר טריגר, ועוד כמה מאנשי הרוב הדומם), היתה האישה בה מדובר. היא כן נפגעה, ובזה הענין. וחוסר ההתחשבות של הדתי ושל הדיילת מפריע לי. לא הפרינציפ.

    אולי כשדווקא אתה תתבגר, תגלה שהתחשבות חברתית אינה באה תמיד מצד אחד. והרבה יותר נעים וקל לחיות תוך התחשבות ומינימום פגיעה באחרים, גם אם נימוס בסיסי נראה לך מגוחך והרבה פחות חשוב מאמונה דתית.

    חרדים בארצות רבות בעולם טסים ללא בעיה בחברות תעופה זרות, תוך שהם יושבים גם ליד נשים (סיכוי/סיכון של 50 %, לא?), ועורכים את קניותיהם בסופרים, גם אם נמכרים שם גם מוצרים לא כשרים. והם לא מרגישים שפגעו ברגשותיהם או באמונתם הדתית.

    (ועצה קטנה – לא נראה לי שלכנות את הדעות עימן אינך מסכים "לקוחות מפעולה של נוער מרץ באייטיז (- כמה שנון) , שיעור חברה, או פעולות בתנועת נוער" (ואגב, תגיד, מה תקוע לך שם, עם תנועות הנוער?), -יעזור לך לשכנע את האוחזים בהן.)

  • לליאור  On 6 באוקטובר 2004 at 7:56 pm

    נראה לי שהכללה גסה כמו "הרי הבודהיסטים הם שונאי נשים וגזענים" אינה מתאימה לאדם נאור כמוך. פויה.
    ואני באמת לא יודע מה אתה בכלל נתפס לענין הנזירים הבודהיסטים התאילנדיים. מה זה רלבנטי בכלל? איפה אני או מישהו אחר כאן אמר שאם נזיר בודהיסטי יתנהג באותה צורה זה בסדר?
    לגבי הטיסה בחברת חרדים – אני חושב שכל מי שטס פעם בטיסה ארוכה ביום חול, ובמיוחד באל-על ובמיוחד לארה"ב, יודע בדיוק על מה אני מדבר. אני מעולם לא אמרתי שכל החרדים הם כאלה או אחרים – כתבתי שאני מכיר מספיק אנשים שמעדיפים לטוס בשבת מאחר והטיסות בשבת יותר נעימות להם (או פחות בלתי נעימות להם). כל מה שאתה מסיק מעבר לזה, ובינינו, אתה מרשה לעצמך די הרבה) – הוא על אחריותך בלבד.
    ושוב, אני לא יודע למה אתה נתפס כל-כך לענין השנאה. אמנם מר טריגר כתב זאת, אבל אני לא טענתי שמה שגרם לחרדי לפגוע באותה אישה הוא שנאת נשים. אנא אל תשים לי מלים בפה. אני לא חושב שהשנאה או הלא-שנאה הינן רלבנטיות לדיון כאן. העיקר הוא שבהתנהגותו, הוא פגע באישה באופן מיותר.

  • חטא שין  On 6 באוקטובר 2004 at 7:57 pm

    מפרי מקלדתי, כמובן.

  • ליאור  On 6 באוקטובר 2004 at 10:18 pm

    נראה לי שהכללה גסה כמו "הרי הבודהיסטים הם שונאי נשים וגזענים" אינה מתאימה לאדם נאור כמוך. פויה.

    נכון, היא מתאימה לאנשים כמוך והיא נאמרה בציניות.

    "אני מעולם לא אמרתי שכל החרדים הם כאלה או אחרים – כתבתי שאני מכיר מספיק אנשים שמעדיפים לטוס בשבת מאחר והטיסות בשבת יותר נעימות להם (או פחות בלתי נעימות להם)"

    גם הגיזענים לא אומרים שכל הכושים רעים הם פשוט מעדיפים ללא לשבת על יד כושים, זה יותר נעים להם.

    "אני לא יודע למה אתה נתפס כל-כך לענין השנאה. אמנם מר טריגר כתב זאת, אבל אני לא טענתי שמה שגרם לחרדי לפגוע באותה אישה הוא שנאת נשים."

    לא, אתה רק משווה את החרדי הזה לנאצי שמסרב לשבת ע"י יהודי או לאישה לבנה המסרבת לשבת ע"י כושי. שני מיקרים שבהחלט קשורים לשינאת האחר מהסוג הגרוע ביותר.

    "חרדים בארצות רבות בעולם טסים ללא בעיה בחברות תעופה זרות, תוך שהם יושבים גם ליד נשים …ועורכים את קניותיהם בסופרים, גם אם נמכרים שם גם מוצרים לא כשרים. והם לא מרגישים שפגעו ברגשותיהם או באמונתם הדתית."

    נשים ישראליות שטסות לחו"ל מבינות שאסור להן לשבת על יד נזיר בודהיסטי, שאסור להן ללחוץ יד לאיש דת הינדי, שהן צריכות ללבוש מכנסיים ארוכים כשהן מגיעות למקדשים….והן לא מרגישות שפגעו ברגשותיהם או באמונתן.

  • חטא שין  On 6 באוקטובר 2004 at 11:17 pm

    אתה כל כך מתוחכם, שלא הבנתי את הציניות שלך….
    את שנאת הזרים של החרדים אני בהחלט משווה לכל שנאת זרים אחרת. בין אם לשנאת יהודים של נאו נאצים, ובין אם לשנאת שחורים של קו קלוקס קלאנים.
    אבל ממש לא מעניין אותי לצורך הדיון הזה אם מה שהביא את החרד ההוא לפגוע באישה ההיא הוא שנאה או תשוקה. ואני מצטער שאני לא מסוגל להסביר לך את זה.

    מדוע אתה מוכן לקבל את זה שלחרדי מותר לא לרצות לשבת ליד אישה, ולחילוני אסור לא לרצות לשבת ליד חרדי?

    ותגיד, מה יש לך מהבודהיסטים, קשה למצוא דוגמא יותר מענינת?
    ואגב, האם אתה משווה מטוסי אל-על למקדשים בודהיסטיים?

  • ליאור  On 7 באוקטובר 2004 at 12:25 am

    "אתה כל כך מתוחכם, שלא הבנתי את הציניות שלך…."

    מצטער, אבל ניראה לי שהדיון כולו טיפה מתוחכם בשבילך.

  • יוסי  On 8 באוקטובר 2004 at 6:52 pm

    לחשוב שלהדליק אור בשבת זה חטא נורא ואיום
    לחשוב שלאכול לחם בפסח זה חטא נורא ואיום
    לחשוב שלאכול שרימפס ביום כיפור זה חטא נורא ואיום
    וכו' וכו' וכו'

    וכל היתר מסופר (בעדינות, יש לומר), ב-
    http://www.hofesh.org.il
    (ראו למשל ב"מאמרים", את "תרי"ג מצוות).

  • יוסי  On 8 באוקטובר 2004 at 6:53 pm

    כאן:
    http://www.hofesh.org.il/articles/halacha/taryag.html

  • מאיה  On 19 בינואר 2008 at 7:01 am

    אמנם שנאת נשים אינה בין המניעים של אותם חרדים שלא לשבת ליד אישה, אלא אמונה בצדקת ההלכה היהודית. אולם זה לא גורע בתחושת ההשפלה של האישה ומהפגיעה בכבוד האדם.

  • מרים  On 1 ביולי 2009 at 4:30 pm

    כתבתי לא מזמן גם בנושא השערורייתי הזה
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/909/843.html
    מזמינה אותך לשמוע עוד על אל"ה. מרים
    ellahuji@gmail.com

  • איתן  On 12 ביולי 2009 at 6:36 pm

    אני גבר. אשה דתייה שהתיישבתי לידה באוטובוס ביקשה לקום מייד וסרבה לשבת לידי. התיישבתי אני במקום אחר. משמע: טענתו המהותית של המספר היא שהדת שוביניסטית והדבר בא לידי ביטוי באירוע שהוצג על ידו. אך אין באירוע זה בכדי להוות ראיה לשוביניסטיות מצד הדת היהודית, וראה המקרה שהצגתי אני. דוגמאות מוצקות יותר לשוביניסטיות היהדות ניתן למצוא. זו אינה הטובה שבהן.

  • רותי  On 31 ביולי 2009 at 3:26 am

    פעם טסתי במחלקת עסקים. על ידי ישב יהודי חרדי – בחור צעיר – ללא כל תלונה מצדו, ודילג מעלי בעליצות רבה עשרים פעם (לשירותים, לבקר חברים ומי יודע מה עוד), והטריד את הדיילת אותו מספר פעמים, וניהל איתי שיחה ערה בענייני חולין. מי שמבקש שיעבירו אותו מקום – שיעשה זאת בהשקט ובצנעה לבל ילבין פני חברו ברבים – כידוע, אין לו חלק בעולם הבא.

כתיבת תגובה

