על "מחוללת" מאת מוכתאר מאי


"מחוללת", מוכתאר מאי ומארי-תרז קוני
מצרפתית: סביונה מאנה
כנרת זמורה-ביתן, 141 עמ'

"מחוללת" הוא סיפורה של מוכתראן ביבי, צעירה פקיסטאנית שנאנסה באכזריות ביוני 2002 על ידי בני שבט מתחרה מכפרה שבמחוז פנג'אב. האונס הקבוצתי היה עונש על כך שאחיה הצעיר של מוכתראן, ילד בן 12, שוחח בשדה עם בת השבט היריב, ובכך, לטענת התוקפים, חילל את כבודה. גם האח האומלל נכלא, הוכה באכזריות ונאנס במשך מספר ימים.

מוכתראן ביבי, אשר לא ידעה קרוא וכתוב, סירבה להשלים עם הברוטליות של האנסים, ולמרות שהציפייה התרבותית ממנה הייתה שתתאבד לאחר האונס הקבוצתי, היא אזרה אומץ – לא מעט בתמיכת הוריה – והתלוננה במשטרה. מכאן מגולל הספר את השחיתות במוסדות אכיפת החוק ובמערכת המשפט הפקיסטניים, את המשך ניצול חולשתה של מוכתראן כאשה אנאלפביתית, ואת התגייסותם של פעילות ופעילים מארגוני זכויות נשים למאבקה, צעד אשר דירבן במידה רבה את השלטונות לקיים הליך משפטי ראוי, על אף הרצון לטייח את פרשת האונס.

התרבות הפקיסטנית הכפרית משמרת באופן נוקשה את תפיסת האשה כקניינו של הגבר. על פי תפיסה זו, שמקורה במזרח הקדום, כבודו של הגבר טמון בגופה של האשה ובמיניותה (ולא בנפשה). משום כך, פגיעה מינית באשה ה"שייכת" לגבר אחר (עד שנישאה היא שייכת לאביה, ולאחר מכן לבעלה), היא פגיעה בכבודו של הגבר, של "הבעלים". כיוון שהכבוד ממוקם בגוף, אין זה משנה כלל אם החילול נעשה מרצונה של האשה – אם היה לה, לדוגמה, רומן אסור עם גבר – או אם היא נאנסה. בשני המקרים – אחת דינה למות, וזכותו של ה"בעלים" הנפגע לנקום בנשותיו האחרות של הפוגע (אשר מחויבות, בתורן, להתאבד אף הן בשל הפגיעה בכבודן).

האשה בעולם הפטריארכלי היא בעצם מכשיר לקיום יחסים חברתיים ופוליטיים בין גברים: הפגנת גבריות, עליונות מעמדית וכלכלית, השפלה, וכיו"ב תחרויות מעמדיות בין גברים שנערכות באמצעות פגיעה בנשותיהם של גברים מתחרים. זהו בדיוק המקרה של מוכתראן ביבי ושל אלפי נשים בפקיסטן ובתרבויות מסורתיות אחרות, המתנהלות לפי עקרון "כבוד המשפחה". ביבי (ששמה שונה על ידי תלמידותיה למוכתאר מאי, שמשמעותו "אחות בכורה נכבדת") ראתה את ההקשר החברתי הרחב של המקרה האישי שלה, וכשנציגה של ממשלת פקיסטן הציעה לה סכום כסף כפיצוי, היא ביקשה מיד סיוע לצורך הקמת בית ספר לבנות. היא זיהתה את הנחשלוּת הנכפית על נשים כאחד הגורמים למעמדן החברתי: לו ידעה קרוא וכתוב, הייתה מסוגלת לקרוא את הדברים שרשם מפיה השוטר שחקר את תלונתה, ולזהות שהוא כותב בדיוק את ההיפך ממה שהיא מספרת לו.

הטרגדיה האישית של ביבי הפכה אותה לפעילה למען זכויות נשים, ובית הספר שהקימה הוא רק אחד מהמפעלים הפמיניסטיים הרבים שלה. היא מוזמנת לכנסים ברחבי העולם ומרצה על מעמדן של נשים בארצה, אבל סוף פרשת האונס עדיין לא לגמרי טוב: שלטונות פקיסטן שללו לזמן מה את דרכונה כדי למנוע ממנה לנסוע ו"להכפיש", לטענתם, את שמה של פקיסטן בחו"ל. הם אף מנעו, באמצעות לחץ שהופעל על ארצות הברית, נאום שמוכתאר מאי היתה אמורה לשאת במליאת האו"ם. בנוסף, בני השבט שממנו באו האנסים עדיין מאיימים על חייה, וההליכים המשפטיים טרם הסתיימו. עדיין קיים חשש שהתוקפים ישוחררו וינסו לרצוח אותה.

לעיתים אין ברירה אלא להשעות את השיפוט הספרותי של טקסטים מסוימים לנוכח זוועת הסיפור עצמו. זהו בדיוק המקרה של "מחוללת", אשר להבדיל מסיפור אחר של אונס קבוצתי כמכשיר פוליטי שהופיע בעברית לפני כשנה ("אשה בברלין", עם עובד), כתוב באופן ישיר ורזה ונעדרים ממנו ההקשרים התרבותיים, ההיסטוריים והספרותיים העשירים, אשר בולטים כל-כך ב"אשה בברלין". הסיבה לכך נעוצה בהעדר ההשכלה של ביבי, אך גם בעובדה שביבי לא כתבה בעצמה את הסיפור, אלא נעזרה בעיתונאית צרפתייה שרשמה את הסיפור לאחר שתורגם משפת הסראיקי. יחד עם זאת, "מחוללת" מדגים היטב כיצד גופן של נשים במערב ובמזרח עדיין מופקע מהן לצרכיהם הפוליטיים של גברים הנלחמים בגברים אחרים.

הפשטות, הכנות והישירות הופכות את "מחוללת" למסמך חשוב ואמיץ מאין כמותו (שלא כמו מחברת "אישה בברלין", היא אינה מסתתרת מאחורי כינוי או שם בדוי, ותמונתה אף מופיעה על הכריכה), המתעד את האכזריות של השיטה הפטריארכלית ואת מקומו המרכזי של אונס הנשים בתחזוקה ובהנצחתה.

* הרשימה מתפרסמת (בנוסח שונה מעט) היום בטיים אאוט תל-אביב.

* עדכון, אפריל 2011: בית המשפט העליון של פקיסטאן  קיבל את ערעורם של שלושה עשר הגברים שהורשעו באינוסה של מוכתר מאי וזיכה אותם מכל אשמה. לפרטים נוספים לחצו כאן.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • ערס פואטי  On 17 באוגוסט 2006 at 9:36 pm

    וכמובן, קל לנו להזדעזע ממה שקורה בכפרים הפרימיטיביים של פאקיסטן.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: