על ספרה של סילביה פלאת', "ג'וני פניקה ותנ"ך החלומות"

סילביה פלאת', ג'וני פניקה ותנ"ך החלומות, סיפורים, מסות וקטעי יומן, מאנגלית: עידית שורר, רסלינג, 429 עמ'

"מי ששווה להתרחק ממנו, שווה להתקרב אליו", חושבת לעצמה המספרת בסיפור "ילד אבן עם דולפין" מאת המשוררת סילביה פלאת' (1933-1963) שמופיע בספר "ג'וני פניקה ותנ"ך החלומות". דומה שזה העיקרון שמפעיל רבים מקטעי הפרוזה בספר היפה הזה: הגיבורות של הסיפורים נמשכות לגברים הרסניים או לפעולות הרסניות, ופלאת' עצמה, בקטעי היומן שבספר, מנהלת יחסי משיכה-דחייה עם שכניה: מצד אחד היא מתעבת אותם, ומצד שני היא משתמשת בהם לצורך תרגילי הכתיבה שלה, ומתארת אותם, אל לבושם ואת בתיהם בכפייתיות ביומנה, בניסיון לשפר את יכולת התיאור שלה.

אפילו היחס של פלאת' אל הכתיבה עצמה הוא יחס של משיכה-דחייה. פלאת', המשוררת הגדולה, מצוטטת באחרית הדבר כמי שכתבה "בשבילי השירה היא התחמקות מן המלאכה האמיתית של כתיבת פרוזה."

רבים מהסיפורים בקובץ מתאפיינים בסגנון מאופק, ואפילו יבשושי. הדוברת מתבוננת בהתרחשויות כאילו מבחוץ, כביכול מדווחת על התרחשויות שלא נוגעות לה. אבל אצל פלאת' משהו תמיד רוחש מתחת לפני השטח ומאיים לצוף ולעלות ולהפתיע את הדמויות. כך, למשל, ב"נשר בחמישה-עשר דולר", הגיבורה מגיעה לחנות קעקועים יחד עם הגבר שאיתו היא יוצאת ומתבוננת בסקרנות בדוגמאות הקעקועים שתלויות על הקירות, במכשור של בעל החנות, קארמי, ובלקוחות.

כשנכנס לחנות מלח ומבקש לעשות קעקוע של נשר על כתפו, זוהי ההזדמנות של הגיבורה לראות, לראשונה בחייה, כיצד מקעקעים. היא מתיישבת על ארגז ועוקבת אחר פעולותיו של המקרקע: גילוח פלומת השיער מן הזרוע, משיחתה בואזלין, שרטוט קו המתאר של הנשר באמצעות שבלונה, וצביעתו של הנשר. מכאן מתחיל תיאור מבעית של טיפות הדם שניגרות מזרועו של המלח, וככל שהנשר הולך ולובש צורה, לא ברור מי מדמם: המלח, שעל זרועו הנשר מקועקע, או הנשר עצמו. כשהנשר מקבל חיים מדממים משל עצמו, הגיבורה מאבדת את הכרתה. וכך, גם היצירה עצמה, קעקוע הנשר-בחמישה-עשר-דולר, הופכת למשהו ששווה להתקרב אליו דווקא משום ששווה להתרחק ממנו.

הקובץ "ג'וני פניקה ותנ"ך החלומות", המאגד בתוכו קטעי פרוזה של פלאת' משלושה ז'אנרים – סיפורת, מסות וקטעי יומן – הופיע ב-1978, 15 שנה לאחר התאבדותה של המשוררת בגיל שלושים. עם הופעתו באנגלית, פירסמה הסופרת והמשוררת הקנדית מרגרט אטווד רשימת ביקורת נזעמת מעט, שבה היא תהתה על שיקול דעתו של עורך הספר, בעלה של פלאת', המשורר טד יוז. כיוון שהספר כולל יצירות מוקדמות, בינוניות ולעיתים אף מביכות (לטעמה של אטווד), מן הראוי היה שלא יראה אור. את הקורא שלא מכיר את יצירתה של פלאת', ואשר זה יהיה הספר הראשון שלה שייתקל בו, הספר הזה ירחיק מיצירתה הגדולה באמת (ספרי השירה "הקולוסוס" ו"אריאל" והרומן "פעמון הזכוכית"). מסקנתה של אטווד הייתה שהקובץ מיועד בעיקר למעריצים מושבעים של פלאת', לסטודנטים ולחוקרים הלומדים את כתיבתה.

אני חייב לחלוק על מרגרט אטווד. הקובץ "ג'וני פניקה", הרואה כעת אור בעברית בתרגומה היפה והמדוייק של עידית שורר, הוא יותר מאשר ספר למעריצים מושבעים בלבד. המהדורה העברית, המחולקת לשלושה שערים, לפי הז'אנרים השונים הכלולים בספר. עשרים הסיפורים הקצרים, המרכיבים את השער הראשון, מסודרים בסדר כרונולוגי הפוך – מהחדש ("אמהות", 1962) אל המוקדם ("בין הדבורים הגדולות", תחילת שנות ה-50), והם מהווים תיעוד מרתק של ניסיונותיה של פלאת' לשכלל את הפרוזה שלה.

כפי שמלמדת אחרית הדבר המרתקת (והעוקצנית) שכתב העורך טד יוז, פלאת' ניסתה נואשות לפרסם את סיפוריה בכתבי-עת מובילים, הן כדי לזכות בהכרה, והן כדי להתפרנס. לשם כך ניסתה פלאת' במודע לאמץ לעצמה את סגנון הסיפורים שמופיעים בכתבי העת הללו. הקריאה בסיפורים הללו, שסצינות ודימויים חוזרים בכמה מהם, דומה לכן קריאה בתיק עבודות של תלמידה בסדנה לכתיבה יוצרת. אבל כיוון שהתלמידה היא סילביה פלאת', ורבים מן המוטיבים שמופיעים בסיפורים מוקדמים אלה מופיעים גם ביצירתה הבשלה יותר, מדובר בתיק עבודות של תלמידה מעולה במיוחד.

* הרשימה מתפרסמת (בנוסח שונה מעט) בגיליון השבוע של "טיים אאוט תל אביב".

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • רונית  On 11 באוגוסט 2007 at 2:56 pm

    מכיוון שאין לי חיים (תרגום ספר+ חובות לאקדמיה), הספקתי בינתיים רק שני סיפורים. למרבה הצער, אני מצדדת בטיעונה של אטווד.
    מדובר בקובץ סיפורים ולא ביומנים, שגם הם מכילים מספר קטעים מביכים.
    חבל.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: