מי שאוכל לבד 37: קציץ עוף

ילדים אוהבים אותו. מבוגרים מתים עליו. בשנת 1925 המלחין קורט וייל ("אופרה בגרוש") הקדיש לו שיר קטנטן ומקסים בן 45 שניות, “Klopslied”. הוא טעים חם, והוא טעים קר, בתוך סנדביץ' עם מיונז, חרדל, קטשופ, ירקות כבושים, או כל תוספת אחרת שעולה על דמיונכם. הכירו את קציץ הבשר (קלופס).

"אני יושב לי ואוכל לי קלופס / ופתאום – דפיקה בדלת. / אני מסתובב המום – / הדלת פתוחה, אבל  הרי לפני כמה שניות סגרתי אותה. / /  אני קם וניגש ומסתכל / ומי עומד מאחוריה? / אני. זה בסך הכול אני." אלה הן כל מילותיו (המטופשות למדי, יש לומר), של שיר הרחוב עלום המחבר שהלחין וייל, אבל הן מבטאות היטב את הפשטות של המאכל הלא יומרני, המהיר (אל תיתנו למתכון הארוך להטעות אתכם, הוא באמת פשוט להפליא) והטעים הזה.

למרות המסורת הארוכה שעומדת מאחורי הקלופס, היום אני מכין אותו מחזה עוף טחון ולא מבשר בקר כפי שנהוג בדרך כלל. מכיוון שחזה העוף הוא בשר רזה ויבש, אני טומן בקציץ ירקות עסיסיים, קטשופ ורוטב ווסטרשייר.

הקטשופ והסוכר החום משמשים גם לזיגוג הקציץ ולמניעת המראה החיוור שיש בדרך כלל לעוף אפוי. חשוב מאוד לא לפרוס את הקציץ מייד כשמוציאים אותו מהתנור, אלא להניח לו לכ-15 דקות. כך מבטיחים שהנוזלים לא יברחו והוא יישאר עסיסי. בחורף הקציץ יחזיק מעמד (אם לא תחסלו אותו מייד) עד שבוע בקופסה אטומה במקרר.

קציץ עוף

המצרכים:

½ ק"ג חזה עוף טחון

1 גזר קלוף וחתוך לרבעים לאורכו

2 מקלות סלרי, חתוכים לרבעים לאורכם

1 בצל בינוני, קלוף וחתוך לרבעים

2 שיני שום קלופות

¼ 1 כפית אבקת חרדל

1 כף רוטב ווסטרשייר

4 כפות קטשופ

2 כפות פירורי לחם

1 כפית טימין מיובש

1 ביצה, טרופה קלות

1 כף סוכר חום

מלח

פלפל

הכנה:

1. מחממים תנור ל-180 מעלות.

2. מניחים בקערת מעבד מזון את הבצל, הגזר, הסלרי והשום. מעבדים בכמה פעימות, עד שהירקות קצוצים.

3. מעבירים את הירקות הקצוצים לקערה גדולה. מוסיפים לקערה את העוף הטחון, הביצה הטרופה, 1 כפית אבקת חרדל, 2 כפות קטשופ, רוטב ווסטרשייר, טימין, פירורי לחם, מלח ופלפל. מערבבים היטב, עד שמתקבלת עיסה אחידה (הכי טוב ללוש בידיים).

4. מעבירים את התערובת לתבנית אינגליש קייק (רצוי תבנית אלומיניום חד פעמית, ואז גם אין צורך לשמן אותה). מיישרים את פני התערובת.

5. בקערית קטנה מערבבים את שתי כפות הקטשופ שנותרו ¼ כפית אבקת חרדל וכף סוכר חום לתערובת חלקה. מורחים על פני קציץ העוף.

6. מניחים את תבנית האינגליש קייק בתוך תבנית מרובעת של התנור (לקליטת נוזלים שעלולים לגלוש במהלך האפייה). מכניסים לתנור ואופים כ-45 דקות עד שעה ורבע, עד שהקציץ מוכן (משך האפייה תלוי בתנור ובגודל התבנית).

7. לאחר שהקציץ מוכן, מוציאים את התבנית מהתנור, ונותנים לו לנוח כ-15 דקות לפני שפורסים ומגישים. אם הצטברו נוזלים בתבנית, מטים את התבנית בזהירות מעל הכיור, ושופכים את הנוזלים המיותרים לפני שפורסים את הקציץ.

8. התוספת האידאלית לקציץ החם היא פירה תפוחי אדמה.

גיוונים:

1. אפשר להחליף את חזה העוף בחזה הודו טחון.

2. אפשר להוסיף למעבד המזון בשלב 2 גם חופן גדוש של עלי פטרוזיליה שטופים ומיובשים.

3. נפלא להשתמש בפירורי לחם ביתיים: לפני שמתחילים עם הירקות קוצצים במעבד המזון 2 פרוסות לחם לבן (רצוי לחם לא טרי) לפירורים גסים. מעבירים לקערה גדולה, וממשיכים משלב 2.

4. אם רוצים קציץ עסיסי במיוחד, משרים את פירורי הלחם הביתיים ב-3 כפות חלב או מרק עוף כ-10 דקות, ומוסיפים אותם, יחד עם הנוזל שבו הם שרו, לתערובת הכללית.

5. אפשר לוותר על תבנית האינגליש קייק, ולעצב צורת קציץ ישר על התבנית המרובעת של התנור (שרופדה בנייר אפייה). המראה יהיה ביתי יותר, וגם שטח הפנים של הציפוי הפריך שמעל יגדל. במקרה כזה צריך להכפיל את כמות המצרכים לזיגוג: 4 כפות קטשופ, 2 כפות סוכר חום, ו-½ כפית אבקת חרדל.

6. הקציץ נפלא למחרת (לדעתי הוא אפילו משביח יום אחרי) כשהוא קר, שוכב פרוס בתוך סנדוויץ' של לחם מלא עם מיונז, חרדל, חסה ומלפפון חמוץ.

* הרשימה התפרסמה באתר וואלה! אוכל.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  ביום 27 בפברואר 2008 בשעה 11:43 pm

    איזה טעם יש לו? אני לא אוהב חומץ,
    קטשופ ורסק עגבניות
    http://www.matkonim.info/matkonim/showArticle.asp?aid=137&cid=

  • יעל ישראל  ביום 28 בפברואר 2008 בשעה 3:04 am

    היי מותק,
    שכחת את הביצה הקשה באמצע. מה זה קלופס בלי עיין באמצע?

  • צביקה טריגר  ביום 28 בפברואר 2008 בשעה 11:27 am

    לאלמוני – לרוטב ווסטרשייר יש טעם מתקתק-מעושן-חמצמץ. אם אתה לא אוהב קטשופ, חומץ ורסק עגבניות, סביר להניח שלא תאהב גם רוטב ווסטרשייר, למרות שהוא משמש כתבלין ולא מרגישים את הטעם שלו.
    יעל יקירתי – לא שכחתי את הביצה, אני פשוט לא כל כך אוהב אותה בתוך הקלופס (אין לי בעיה עם ביצים קשות במקומות אחרים), וחוץ מזה הרעיון הוא קלופס רזה ודל שומן וכולסטרול… קיקו מוסר ד"ש חמה (תוך כדי שהוא עסוק במלאכת החיים ממש ברגע זה). מקווה שבקרוב אתפנה ל"בננות". תודה בכל מקרה על ההזמנה החוזרת!

כתיבת תגובה