מי שאוכל לבד: גרנולה ביתית – לעשות או לקנות?

בתור מי שמאוד אוהב יוגורט וגרנולה, נהגתי להעביר את ימיי בחיפוש אחר הגרנולה המושלמת. בכל פעם החלפתי יצרן, אבל יותר מדי פעמים חיכתה לי אכזבה בתוך האריזה: זרעים וגרעינים קצת רכים מדי, לא טריים, ובדרך-כלל גם מתוקים יותר מדי. עד שלפני קצת יותר משנתיים הכול השתנה, עם הופעת הספר "אורנה ואלה: ספר המתכונים" (הוצאת אחוזת בית, 2006), שבו נחשף, בין היתר גם סוד הגרנולה המעולה של בית הקפה האהוב עליי בתל אביב.

בפעם הראשונה שהכנתי את המתכון, הכנתי אותו בדיוק לפי ההוראות, כלומר השתמשתי בכמות ענקית של חמאה. אחר-כך קיבלתי אומץ, והתחלתי לשחק עם כמויות השומן ועם סוגיו. בסופו של דבר היום אני מכין את הגרנולה המעולה הזו עם שמן קנולה בלבד, והטעם, כך יעידו כל ה"מנויים" הקבועים והמזדמנים על גרנולה תוצרתי, הוא נפלא. כמות הגרנולה שבמתכון תספיק לאדם אחד לשבועיים-שלושה (תלוי כמה צנצנות גרנולה הוא יעניק במתנה לאורחים נלהבים), וגם אחרי שלושה שבועות היא עדיין תהיה טרייה וטעימה יותר מכל גרנולה תעשייתית קנוייה, כל זאת בתנאי שתאחסנו אותה בצנצנת זכוכית סגורה היטב.

לעשות

המחירים להלן הם של סופרמרקט במרכז תל אביב. אפשר להוזיל אותם באופן משמעותי אם קונים בסופרמרקט גדול מחוץ לעיר, ולייקר אותם באופן משמעותי לא פחות, אם קונים מרכיבים אורגניים בחנות טבע.

שקלים: 1/2 כוס שמן קנולה 2 ₪, 3/4 כוס דבש 10-20 ₪ (תלוי באיכות), 2 כפיות תמצית וניל 2 ₪, שיבולת שועל 9.50 ₪ ל-½ ק"ג, גרעיני חמניות 12.99 ₪ לחבילה של 300 גרם (זו כמות שמספיקה ל-3 מחזורים של גרנולה), גרעיני דלעת 13.99 ₪ לחבילה של 300 גרם (זו כמות שמספיקה ל-3.5 מחזורים של גרנולה), שבבי קוקוס 3.99 ₪ ל-100 גרם, שקדים פרוסים 10 ₪, 100 גרם פרג לא טחון 6.99 ₪.

זיעה: 10 דקות פתיחת אריזות, מדידה, בישול וערבוב; 20-25 דקות אפייה.

תוצאה: כ-½1 ק"ג גרנולה ביתית נפלאה וממכרת.

גרנולה ביתית

בהשראת "אורנה ואלה – ספר המתכונים" (הוצאת אחוזת בית, 2006)

המצרכים:

½ כוס (120 מ"ל) שמן קנולה

¾ כוס (250 גרם) דבש (או, לגרנולה שחומה יותר וקצת פחות מתוקה: ½ כוס דבש + ¼ כוס סילאן)

2 כפיות תמצית וניל

1 שקית (½ ק"ג) שיבולת שועל (לא קוואקר מהיר הכנה)

1 כוס גרעיני חמניות

1 כוס שקדים פרוסים

1 כוס שבבי קוקוס לא ממותקים

1 שקית (100 גרם) פרג לא טחון

¾ כוס גרעיני דלעת

הכנה:

1. מחממים תנור ל-170 מעלות צלסיוס.

2. שמים בסיר קטן את השמן, הדבש ותמצית הווניל (ראו טיפ בסוף המתכון), ומבשלים על להבה נמוכה, תוך כדי בחישה, עד שהדבש הופך נוזלי ומתאחד עם השמן, כ-5 דקות.

3. בינתיים, מעבירים את כל שאר המרכיבים לקערה גדולה ומערבבים בכף עץ.

4. מוסיפים לקערה את תערובת הדבש והשמן, תוך כדי ערבוב. מערבבים היטב עד שכל הזרעים והגרעינים מצופים בדבש.

5. מחלקים את התערובת בין שתי תבניות מרובעות גדולות (התבניות הסטנדרטיות של התנור), ומשטחים אותה בגב כף העץ, לשכבה דקה ואחידה ככל האפשר.

6. מכניסים לתנור ואופים 20-25 דקות. לפחות פעם אחת באמצע האפייה מוציאים את התבניות, מערבבים את הגרנולה, משטחים לשכבה אחידה שוב ומחזירים לתנור, כדי שהקלייה תהיה אחידה.

7. כשהגרנולה זהובה ופריכה, מוציאים מהתנור, נותנים לה להתקרר בתבניות, ואחר-כך מעבירים לצנצנת אטומה. היא תישמר שבועיים-שלושה.

טיפ: תמיד כשיש במתכון שמן ודבש, כדאי קודם למדוד בכוס את השמן, ורק אחריה את הדבש. זה מבטיח שהדבש יחליק בקלות מהכוס המשומנת, בלי להשאיר עקבות, ובלי שיהיה צריך לקרצף את דפנותיה כדי שלא יישאר בה דבש מיותר.

לקנות

יש גרנולות זולות יחסית, ואורגניות, יקרות מהן. יש גרנולות של יצרנים גדולים שנמכרות בכ-12 ₪ לאריזות של 400 גרם, וגרנולות ביתיות, חלקן אורגניות, שנמכרות בבתי קפה, בחנויות טבע ובמעדניות. שם טווח המחירים גדול מאוד, והוא נע בדרך כלל בין 20 ₪ ל-40 ₪ ל-200 גרם גרנולה מוכנה.

פסק דין:

אין כמו גרנולה ביתית. אם אתם אוהבי גרנולה, ההשקעה בזמן ובכסף הכרוכה בהכנת גרנולה ביתית בהחלט משתלמת. אני לא קניתי גרנולה כבר שנתיים.

* הרשימה התפרסמה אתמול במדור "לעשות או לקנות?" באתר וואלה! אוכל.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • חנה בית הלחמי  ביום 12 בספטמבר 2008 בשעה 6:06 pm

    אבל מדובר בפצצת רעלים לא קטנה…(מבלי לערר על ההנחה שכמו בכל עניין גסטרונומי – הביתי עדיף בטעמו ואיכותו על התעדשייתי).

  • חגית  ביום 12 בספטמבר 2008 בשעה 6:16 pm

    כתבתי פה תגובה ארוכה, והיא נעלמה לתהומות הסייברספייס. אולי יום אחד היא עוד תחזור.
    אנסה לשחזר:
    כתבתי שבתור חובבת גרנולה ניסיתי המון סוגים ודרכים לערבב דגנים ופירות, והמסקנות הסופיות הן:
    1. עדיף להשתמש בשיבולת שועל של הרדוף. לא בגלל האורגניות אלא בגלל שהיא הכי טעימה, אסתטית, ונהדרת אחרי הקלייה.
    2. הכי פחות טעימה זו שיבולת השועל של אדמה. אחרי הערבוב עם הדבש היא נהיית דביקה ועיסתית, ומאבדת את הצורה שלה לגמרי בתהליך הקלייה.
    3. אני עושה את הגרנולה שלי בלי טיפת שומן, ובלי בישול. רק דבש מהול במים חמים. יוצא מצוין, וטעים גם כשהגרנולה יוצאת מהתנור.
    4. קינמון מוסיף המון.
    משגרת בתקווה שהפעם חללית התגובה לא תתרסק בחלל הסייבר.

  • נדב  ביום 17 בנובמבר 2009 בשעה 11:56 am

    30 דקות לנקות את התבניות אחר כך
    (או שיש איזה טריק להשאיר אותן נקיות? שקלתי נייר אפייה, אבל אז הבנתי שהתוצאה תהיה חתיכות נייר בגרנולה)

  • צבי טריגר  ביום 18 בנובמבר 2009 בשעה 9:05 pm

    יש שתי דרכים למזער את הניקוי: האחת, למלא את התבנית במים ומעט סבון כלים, ולהשאיר אותה כמה שעות כך. כל השאריות הדביקות יורדות בקלות כבמטה קסם.
    הדרך השנייה שבה אני משתמש היא נייר האפייה: האפייה כה קצרה, שהוא לא מתפורר, ואחריו לא צריך אפילו לנקות את התבנית. עוד יתרון הוא שקל להעביר את הגרנולה לצנצנת או לקופסה גדולה: מקפלים בזהירות את הנייר שעליו הגרנולה למעין משפך, ושופכים בזהירות למיכל האחסון.

  • גנרולה ביתית  ביום 29 בינואר 2012 בשעה 7:19 pm

    נדב,
    אני השתמשתי בתבניות חד פעמיות והתאימו מצויין:)

    שירה

  • מירב  ביום 27 במרץ 2014 בשעה 3:38 pm

    אין שום סיבה לכם שהגרנולה תידבק, אלא אם כן שמים יותר מידי דבש. ברור שיש להשתמש בנייר אפייה. אני מעולם לא מנקה תבניות אחרי גרנולה (ואני מכינה כמויו גדולות). ועוד טיפ: לא לאפות עד שקראנצ'ית כי אז תהיה אפיית יתר. תנור טורבו על 149-150 10 דקות, לערבב היטב ואז עוד 10 דקות. כשמוציאים להניח את התבנית על הרצפה (לקירור מהיר) . ביציאה מהתנור הגרנולה עדיין רכה, היא עוד תיאפה קצת מהתבנית החמה. הקספ יקרה כשהגרנולה תתקרר לגמרי, אז תגלו סופר קראנצ'יות. בתיאבון 🙂

כתיבת תגובה